הצג הכל

תוחלת חיים עם קוצב לב

תוחלת חיים עם קוצב לב

תוחלת חיים עם קוצב לב

תוחלת החיים עם קוצב לב

קוצב לב הוא מכשיר אלקטרוני קטן המושתל מתחת לעור כדי לעזור לווסת את קצב הלב. רוב קוצבי הלב מושתלים כדי לטפל בתסמינים הנובעים מקצב לב איטי (ברדיקרדיה) הנגרמת מתסמונת הסינוס החולה או מחסימה בהולכה החשמלית של הלב. קוצב לב מונע תחלואה ותמותה ובכך מאריך את תוחלת החיים של המטופל. מנגד, השתלת קוצב וחיים עם קוצב לב עלולים לגרום לסיבוכים, ומהם לתחלואה ולתמותה (כמובן, בשיעור נמוך יותר לולא היה מושתל קוצב).

מה תוחלת החיים עם קוצב לב?

מחקרים שנערכו בארצות הברית בדקו את שיעורי התמותה במושתלי קוצב לב, שנה ו-5 שנים לאחר ההשתלה. המחקרים בדקו עשרות אלפי חולים והראו כי אחוזי ההישרדות לאחר שנה נעו סביב 90% ולאחר 5 שנים סביב 60%. משמעות הנתונים היא ש-90% ממושתלי קוצב הלב המשיכו לחיות לאחר שנה, ו-כ60% מהם המשיכו לחיות לאחר 5 שנים. המחקר מצא עוד שעבור מושתלי קוצב לב שהיו תחת מעקב צמוד ותכוף, שיעורי ההישרדות היו גבוהים יותר. חשוב לציין כי המחקרים בדקו מנעד רחב של מטופלים, ביניהם חולים עם מחלות רקע ומחלות לב קשות ומטופלים מבוגרים במיוחד שהתמותה שלהם יכלה לנבוע גם ממחלות הבסיס שלהם ומגילם המתקדם. מטופלים רבים עם קוצב לב חיים שנים רבות ברפואה שלמה וחיים עשירים ומלאים.

כיצד למנוע סיבוכים של השתלת קוצב לב?

השתלת הקוצב מתבצעת בניתוח זעיר פולשני. במהלך תקופת ההחלמה, מומלץ להגביל פעילות גופנית אינטנסיבית או הרמת חפצים כבדים למשך שבוע או שבועיים. אזור החתך בדרך כלל מחלים לחלוטין לאחר שבועיים או שלושה, ולא אמורות להיות הגבלות נוספות.
במהלך התקופה שלאחר ההחלמה, על המטופל לשים לב לסימנים של דימום או זיהום, כגון:
נפיחות
אדמומיות משמעותית
החמרה בכאב
יש ליידע את הרופא אם אחד מהסימנים הללו מופיע. למרבה המזל, סיבוכים אלה הם נדירים. בנוסף, על המטופל להגיע למעקב אצל הרופא פעם או פעמיים בשנה. סוללה של קוצב לב מחזיקה מעמד עד 15 שנים, וכאשר היא תהיה לקראת התרוקנות, הרופא יקבע החלפה אלקטיבית של גוף הקוצב. מדובר בהליך פשוט יחסית.
אילו הגבלות יש במהלך החיים עם קוצב לב?
שימוש בקוצב לב אמור לפתור או למנוע בעיות, לא לגרום להן. לרוב זה המקרה, אך יש דברים שכדאי להימנע מהם ברגע שמתחילים לחיות עם קוצב לב.
בניגוד למה שנהוג לחשוב, מכשירי חשמל ביתיים מודרניים, לרבות תנורי מיקרוגל וטלפונים ניידים, אינם מפריעים לקוצבי הלב ואינם צריכים לגרום לדאגה כלשהי.
עם מכשירים מסוימים אחרים, יש כמה אמצעי זהירות מיוחדים שעל המטופל לנקוט כדי למנוע בעיות כמו הפרעות אלקטרומגנטיות (EMI):
• גלאי גניבה בחנויות – גלאים אלה פועלים על ידי יצירת גלים אלקטרומגנטיים, שעלולים להפריע לרגע לתפקוד של קוצב לב. עם זאת, כל עוד המטופל עובר דרך הגלאי כרגיל, מבלי לעצור, לא אמורות להיות בעיות.
• גלאי מתכות בשדות תעופה – לא מומלץ לעבור דרך הגלאי עם קוצב לב. קוצבי לב ישנים יכולים להגיב. בעיה אפשרית היא הסורק הידני בו משתמשים מאבטחים לעיתים. סורק זה מכיל מגנט שעלול להפריע לקוצב הלב.
• ניתן לעשות בדיקת MRI עם הגבלות מסויימות. רצוי להתייעץ עם הרופא לפני בדיקת MRI.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.