הצג הכל

קוצב לב
(PACEMAKERS)

קוצב לב . פרופ' דוד לוריא

קוצב לב . פרופ' דוד לוריא

השתלת קוצב לב- סקירה כללית

קוצב לב הוא מכשיר קטן המופעל על ידי סוללה שמונע מהלב לפעום לאט מדי. קוצב לב מושתל בפרוצדורה ניתוחית. המכשיר ממוקם מתחת לעור ליד עצם הבריח.

 

הסוגים השונים של קוצבי לב

קוצב לב חד-לשכתי
לקוצב חד-לשכתי יש רק אלקטרודה אחת, מה שאומר שהוא מספק זרמים חשמליים רק בחדר או פרוזדור אחד של הלב. ניתן למקם את האלקטרודה בפרוזדור של הלב (כאשר קצב לב איטי, אך לא קיימת חסמים בהולכה חשמלית) או בחדר (למשל במקרים של פרפור פרוזדורים או חסמים בהולכה).

קוצב לב דו-לשכתי
לקוצב דו-לשכתי יש שני אלקטרודות המעבירים זרמים חשמליים לפרוזדור ולחדר של הלב.
קוצב דו-לשכתי משמש כאשר האותות החשמליים חסומים בין פרוזדור לחדר והוא עוזר לתאם התכווצות של שריר הלב.

 

קוצב דו-חדרי
שם הנוסף שלו – טיפול בסנכרון לב. לקוצב דו-חדרי שתיים או שלוש אלקטרודות, אלקטרודות המעבירות את הדחפים החשמליים לפרוזדור ושני חדרי הלב במטרה לתאם את ההתכווצות של החדר הימני והשמאלי, מה שהופך כל פעימת לב ליעילה יותר.

קוצב לב ללא אלקטרודות
קוצבי לב ללא אלקטרודות הם מכשירים קטנים מאוד ואין להם חוטים להולכת חשמל ללב. הם ממוקמים ישירות בשריר הלב בתהליך דומה לצנתור . הם מספקים דחפים חשמליים באמצעות מגע ישיר עם שריר הלב. ניתן להשתמש בקוצב ללא אלקטרודות כדי לקצב רק חדר אחד של הלב, החדר הימני, לכן הוא לא מתאימה לכל ההתוויות.

 

סיבות להשתלת קוצב לב

קוצב לב משמש כדי לשלוט או להגביר את הולכה החשמלית בלב. זה ממריץ את הלב לפי הצורך כדי לשמור עליו לפעום באופן רציף ויעיל.
המערכת החשמלית של הלב שולטת בדרך כלל בקצב הלב. אותות חשמליים, הנקראים דחפים, נעים דרך חדרי הלב. הם גורמים ללב לפעום.
שינויים באיתות הלב עלולים לקרות אם שריר הלב ניזוק. בעיות איתות לב עלולות להיגרם גם על ידי שינויים בגנטיים מולדים, שינויים ניווניים של מערכת הולכה, מחלה של שריר הלב או על ידי שימוש בתרופות מסוימות.

ייתכן שתזדקק לקוצב לב אם:
• הדופק שלך איטי או לא סדיר
• אתה סובל מאי ספיקת לב

לרוב רופא יתכנן את הקוצב שלך כך שהוא יפעל רק כאשר הוא חש בבעיות עם פעימות הלב. לדוגמה, אם הלב פועם לאט מדי, קוצב הלב שולח אותות חשמליים כדי להשלים את החסר.
קוצבי לב מודרניים יכולים גם להגביר את פעימות הלב לפי הצורך, כגון במהלך פעילות גופנית.

מערכת ההולכה של הלב

קוצבי לב עשויים לכלול שני חלקים:
• קופסת מתכת קטנה כוללת סוללה ומחשב. היא שולטת בקצב האותות החשמליים הנשלחים ללב.
• לידים-אלקטרודות. אלו הם חוטים גמישים ומבודדים. אחד עד שלושה חוטים ממוקמים באחד או יותר מחדרי הלב. החוטים שולחים את האותות החשמליים הדרושים. כמוזכר לעיל קיימים קוצבי לב חדשים שאינם זקוקים ללידים.

איך מתכוננים להשתלת קוצב לב

נעשות מספר בדיקות כדי לקבוע אם קוצב לב מתאים לך. בדיקות אלו עשויות לכלול:

  • אלקטרוקרדיוגרמה או א.ק.ג. בדיקה פשוטה, בודקת את הפעילות החשמלית של הלב. א.ק.ג מציגה בצורה גרפיט את הפעילות החשמלית של הלב. מכשירים אישיים מסוימים, כגון שעונים חכמים, יכולים לספק פתרון זמין לזיהוי הפרעת קצב\הפרעת הולכה התקפית. שאל חבר בצוות הבריאות שלך אם זו אופציה עבורך.
  •  מוניטור הולטר. מכשיר נייד זה נלבש במשך יום או יותר כדי לתעד את קצב הלב והקצב במהלך הפעילות היומיומית. זה עשוי להיעשות אם א.ק.ג. אינו מספק מספיק פרטים על בעיית לב. מוניטור הולטר עשוי לראות קצב לב לא סדיר ש-ECG החמיץ.
  •  אקו לב. אקו לב משתמשת בגלי קול כדי ליצור תמונות של הלב הפועם. זה מראה כיצד הדם זורם דרך הלב ומסתמי הלב.
    מבחני מאמץ. בדיקות אלו כוללות לרוב הליכה על הליכון או רכיבה על אופניים נייחים תוך כדי מעקב אחר הדופק והקצב. בדיקות מאמץ מראות כיצד הלב מגיב לפעילות גופנית. לפעמים, בדיקת מאמץ נעשית עם בדיקות הדמיה אחרות, כגון אקו לב.

 

מה  לצפות לפני ההליך

יש צורך בפרוצדורה ניתוחית קטנה יחסית כדי להציב קוצב לב בגוף. הניתוח אורך בדרך כלל 1-2 שעות.
הניתוח מתקיים בתנאים סטריליים, החזה שלך מנקים עם חומר חיטוי. משתמשים בתרופה- הרדמה מקומית כדי להרדים את העור במקום שבו יוכנס קוצב הלב. במהלך ניתוח קוצב לב, אתה עלול להיות ער לגמרי או לקבל תרופה לטשטוש קל.

מהלך הניתוח

כדי להציב קוצב לב, רופא מחדיר חוט אחד או יותר לווריד ליד עצם הבריח. הרופא משתמש שיקוף רנטגן כדי להנחות את החוטים אל הלב. קצה אחד של כל חוט מחברים לאזור המתאים בלב. הקצה השני מתחבר לחלק של קוצב הלב שמספק פולסים חשמליים. החלק הזה נקרא מחולל פעימות. בדרך כלל הוא ממוקם מתחת לעור מתחת לעצם הבריח.
קוצב לב ללא אלקטרודות מושתל בתהליך לא ניתוחי. כל החלקים שלו נמצאים בתוך יחידה אחת. הוא מונח לתוך הלב באמצעות צינור דק וגמיש הנקרא קטטר. הרופא מחדיר את הצינור לתוך כלי דם, בדרך כלל במפשעה. קוצב הלב נטול האלקטרודות עובר דרך הצינור זה לאזור המתאים בשריר הלב.

 

לאחר הניתוח

אתה צפוי להישאר בבית החולים יום לאחר הניתוח\פרוצדורה. המכשיר מתוכנת כך שיתאים לצרכי קצב הלב שלך לפני שאתה משתחרר.
במהלך החודש הראשון לאחר קבלת קוצב לב, ייתכן שיגידו לך לא לבצע הרמה חפצים כבדים או פעילות גופנית שצורכת הרבה אנרגיה. אל תפעיל לחץ על האזור שבו הונח קוצב הלב. צוות המטפל שלך ינחה אותך אילו תרופות אתה יכול לקחת בבטחה אם אתה סובל מכאבים.
קוצבי לב מודרניים מאפשרים בדיקה מרחוק בעזרת מכשיר משדר שמתחבר לקוצב שלך באופן אל חוטי ומאפשר לך לשדר את המידע מהקוצב לצוות המטפל שלך. יש לציין שלא ניתן בשום אופן לשלוט בקוצב מרחוק.
בשחרור מבית החולים תקבל כרטיס קוצב שמעתה מומלץ לשמור אותו בארנק.

סיבוכים

סיבוכים לאחר ניתוח השתלת קוצב נדירים ולרוב לא מסכנים חיים או בריאות שלך במידה ותקבל עזרה רפואית בזמן.
סיבוכים כוללים: זיהום במקום ההשתלה, דימום, חזה אוויר , תזוזה או שבירה של אלקטרודת הקוצב וכתוצאה מכך קיצוב לא יעיל.

אמצעי זהירות מיוחדים

קוצבי הלב בדרך כלל לא מפסיק לעבוד בגלל הפרעות חשמליות. אבל מומלץ לעקוב אחר כמה עצות בטיחות אם יש לך קוצב לב.

  • טלפונים ניידים – זה בטוח לדבר בטלפון נייד.
  • מערכות אבטחה – מעבר דרך גלאי מתכות בשדה התעופה לא יפריע לקוצב לב. אבל המתכת בקוצב יכולה להפעיל את האזעקה. אל תישאר זמן רב מדי ליד מערכת גילוי מתכות. נשא תעודה שאומרת שיש לך קוצב לב.
  •  ציוד רפואי – ספר לכל חברי צוות הבריאות שלך, כולל רופאי שיניים, שיש לך קוצב לב. חלק מבדיקות הדמיה וטיפולים עלולים להפריע למכשיר. בדיקות וטיפולים אלו כוללים MRI, , טיפול בקרינה בסרטן, שימוש בזרם חשמלי לשליטה בדימום במהלך הניתוח, וטיפול בגלי קול לפירוק אבנים גדולות בכליות או אבני מרה.
  •  ציוד לייצור חשמל – עמוד לפחות 0.5 מטר מציוד ריתוך, שנאי מתח גבוה או מערכות מנוע. אם אתה עובד סביב ציוד כזה, שאל את צוות הבריאות שלך אם ניתן לבצע בדיקת בטיחות במקום העבודה שלך. הבדיקה יכולה לבדוק אם הציוד משפיע על קוצב הלב שלך.

 מכשירים שלא צפויים להפריע לקוצב לב כוללים:

  •  שמיכות חשמליות.
  •  סכיני גילוח חשמליים.
  •  תנורי מיקרוגל.
  •  מחשבים אישיים.
  •  רדיו.
  •  טלוויזיות ושלטים.
  •  טוסטרים.

תוצאות

קוצב לב אמור לשפר תסמינים הנגרמים על ידי דופק איטי, כגון עייפות קיצונית, סחרחורת והתעלפות. רוב קוצבי הלב המודרניים משנים אוטומטית את מהירות פעימות הלב כדי להתאים לרמת הפעילות הגופנית. קוצב לב עשוי לאפשר לך לנהל אורח חיים פעיל יותר.

מומלץ לבצע בדיקות בריאות סדירות לאחר קבלת קוצב לב. שאל את צוות הבריאות שלך באיזו תדירות אתה צריך להיבדק במרפאת קוצבים. ספר לצוות המטפל שלך אם אתה עולה במשקל, אם הרגליים או הקרסוליים שלך מתנפחים, או אם אתה מתעלף או סובל מסחרחורות.

איש מקצוע בתחום הבריאות צריך לבדוק את קוצב הלב שלך כל 3 עד 6 חודשים. רוב קוצבי הלב ניתנים לבדיקה מרחוק. תשאל את הרופא שלך האם אתה מקבל שירות ניתור מרחוק, זה אומר שאתה לא צריך להיכנס למכון רפואי לבדיקה. קוצב לב שולח מידע באופן אלקטרוני לרופא המטפל שלך.

הסוללה של קוצב לב מחזיקה בדרך כלל 10 עד 20 שנים. כשהסוללה מפסיקה לעבוד, תזדקק לניתוח להחלפתה. הניתוח להחלפת סוללת קוצב הוא לרוב מהיר יותר מהניתוח הראשון להנחת המכשיר.

 

 

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.