הצג הכל

קורונה, חיסונים לקורונה והפרעות קצב

הקשר בין קורונה והפרעות קצב

הקשר בין קורונה והפרעות קצב

האם יש קשר בין הקורונה להפרעות קצב לב

מגיפת וירוס הקורונה גבתה את חייהם של מיליוני אנשים בשנים האחרונות. המרוץ לפיתוח החיסון היה מהיר ויעיל, וכיום קיימים מספר חיסונים יעילים שעוזרים להגן מפני הדבקה בווירוס. מעבר להשפעות הידועות יותר של הוירוס על מערכת הנשימה, הוירוס משפיע גם על הלב וגורם בין השאר לדלקת שריר הלב ולהפרעות קצב. באשר לחיסונים לוירוס, מספר מחקרים מקיפים שבוצעו ובחנו את המתחסנים לווירוס הראו כי גם החיסונים מעלים במקצת את הסיכוי לפתח דלקת של שריר הלב בתקופה הקצרה שלאחר החיסון. חשוב לציין כי סיבוכים לבביים מהקורונה עצמה הרבה יותר נפוצים בהשוואה לתופעות הלוואי הלבביות של החיסון.

מהו וירוס הקורונה?

ישנם סוגים רבים ושונים של ווירוסי קורונה, וחלקם גורמים למחלות. נגיף הקורונה שזוהה בשנת 2019, SARS-CoV-2, גרם למגיפה העולמית הנוכחית שכללה בעיקר תחלואה משמעותית בדרכי הנשימה.

COVID-19 היא המחלה הנגרמת על ידי וירוס ה-SARS-CoV-2. מחלה זו יכולה להיות חמורה, ומאז שפרצה גרמה למיליוני מקרה מוות בכל העולם וכן לבעיות בריאותיות מתמשכות אצל חלק מהמחלימים ממנה. נגיפי הקורונה יכולים לעבור מאדם לאדם, והדבקה בנגיף ניתנת לאבחון על ידי מספר סוגי בדיקות, כמו בדיקת אנטיגן מהירה או בדיקת PCR. הדרך הטובה ביותר להתמגן מנגיף הקורונה היא קבלת חיסון ושמירה על היגיינה אישית, הכוללת חבישת מסיכה, שטיפת ידיים וריחוק חברתי.

מהי הפרעת קצב?

הפרעת קצב היא מצב רפואי בו הלב פועם בקצב שאינו תקין. הלב עשוי לפעום מהר מדי, מצב המכונה טכיקרדיה, לאט מידי, מצב המכונה ברדיקרדיה, מוקדם מדי, מצב המכוונה התכווצויות מוקדמות, או בצורה לא סדירה, כמו למשל בפרפור.

מהם התסמינים של הפרעות בקצב הלב?

הפרעת קצב לא תמיד גורמת לתסמינים, אך תסמינים אפשריים יכולים לכלול:
• כאבים בחזה
• קוצר נשימה
• פלפיטציות או דפיקות לב, המסמלות לעתים על דופק מהיר
• דופק מהיר
• דופק איטי או לא סדיר

הפרעת קצב יכולה להיות גם סימן לדלקת שריר הלב, תופעת לוואי נדירה מאוד של וירוס הקורונה ושל החיסון לוירוס.

עוד על הפרעות קצב לב ניתן לקרוא בקישור.

הפרעות קצב ו-COVID-19

הפרעת קצב אינה תופעת לוואי נפוצה של החיסון נגד COVID-19, אבל ניטור מתמשך של המתחסנים הראה מקרים נדירים של סיבוכים לבביים אצל אנשים שקיבלו את חיסוני ה-mRNA של Pfizer-BioNTech או Moderna.

עם זאת, חשוב מאוד לציין כי הפרעות קצב או דלקת שריר הלב, הינם גם סיבוכים של מחלת ה-COVID-19 עצמה, וסביר יותר לחוות סיבוכים אלו כתוצאה מהמחלה מאשר מהחיסון, שכן לפחות 2 מכל 10 אנשים המאושפזים בבתי החולים עם COVID-19 סובלים מבעיות לבביות כולל הפרעות קצב ודלקת שריר הלב.

מה אומרים המחקרים?

נתונים מהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מראים כי מספרים גבוהים מהרגיל של דלקת שריר לב דווחו בארצות הברית לאחר חיסון COVID-19 עם חיסוני Pfizer-BioNTech או Moderna.

בעיות לבביות התרחשו בעיקר אצל גברים בין הגילאים 12 עד 39, לאחר שקיבלו את המנה השנייה של החיסון, בדרך כלל תוך מספר ימים מיום קבלת החיסון. תופעת לוואי זו לא נצפתה אצל אנשים שקיבלו את החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון. ניתוח משנת 2021 של נתוני ה-CDC מצא שלאנשים בגילאי 12 עד 39 אשר מקבלים את החיסון השני מסוג mRNA כנגד COVID-19, ישנו סיכוי של 13 מתוך מיליון ללקות בדלקת שריר הלב, ובמילים אחרות – תופעת לוואי זו נדירה ביותר.

מחקר נוסף משנת 2021 כלל אנשים מגיל 16 ומעלה שחוסנו נגד COVID-19. מחקר זה גם מצא סיכון מעט מוגבר לתחלואה בדלקת שריר הלב ב-28 ימים לאחר קבלת המנה הראשונה והשנייה של חיסוני COVID-19. בשונה מהמחקר הראשון שהוזכר, מחקר זה כלל בנוסף את חיסון אסטרה-זנקה.

חשוב לציין כי למרות שלפעמים הפרעות קצב מקושרות לדלקת שריר הלב, לא נמצא קשר ישיר בין הפרעות קצב לחיסונים כנגד COVID-19.

לעומת זאת, במחקרים קטנים שנערכו בווהאן, סין, במהלך ההתפרצות הראשונית של COVID-19, הפרעות קצב התרחשו בשיעור של 16.7% מהאנשים שאושפזו עם COVID-19, כאשר 44.4% מאלה שאושפזו טופלו ביחידה לטיפול נמרץ. בנוסף, יש לזכור כי זיהום ויראלי הוא הגורם השכיח ביותר לדלקת בשריר הלב בילדים, ועל פי מחקרים, ילדים שמפתחים דלקת שריר הלב לאחר COVID-19 חווים בדרך כלל מקרה חמור יותר מאשר ילדים לאחר החיסון ל-COVID-19.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.