הצג הכל

פרפור פרוזדורים
(ATRIAL FIBRILLATION)

פרפור פרוזדורים. פרופ' דוד לוריא

פרפור פרוזדורים. פרופ' דוד לוריא

מהו פרפור פרוזדורים?

פרפור פרוזדורים הוא קצב הלב הבלתי סדיר הנפוץ ביותר. בהפרעת קצב זו, במקום שקצב הלב יוכתב מקוצב הלב הראשי, דחפים רבים ושונים נורים במהירות בבת אחת מפרוזדור הלב, וגורמים לקצב מהיר מאוד וכאוטי. קוצב הלב המשני של הלב, הנמצא בין הפרוזדור לחדר, מווסת את קצב התכווצות הלב, אך עדיין הפרעת הקצב כוללת דופק מהיר ולא סדיר.

בעבר היה נהוג לחשוב שקיימים שני סוגים של פרפור פרוזדורים. למעשה מדובר במחלה מתקדמת שמתחילה מהתקפים בודדים ומדרדרת להפרעה קבועה.

התסמינים של פרפור פרוזדורים

התסמינים הנפוצים בפרפור פרוזדורים הם תחושת דפיקות לב, חוסר אנרגיה או תחושת עייפות יתר, סחרחורת – תחושת קלות ראש או עילפון, אי נוחות בחזה – כאב או לחץ, קוצר נשימה במהלך פעילות רגילה ואף במנוחה. עם זאת, פרפור פרוזדורים עשוי להתייצג ללא תסמינים כלל.

הסיבות לפרפור פרוזדורים

אין "גורם" אחד לפרפור פרוזדורים, למרות שהוא קשור למצבים רבים, למשל: לאחר ניתוח לב, מחלות של שריר הלב, מחלת ריאות כרונית, מחלות של עורקי הלב, אי ספיקת לב, פגיעה במסתמי הלב, יתר לחץ דם, יתר לחץ דם ריאתי, ולעיתים יתר פעילות בלוטת התריס, מחלת קרום הלב, וזיהומים ויראלים.

הסיכון לפרפור פרוזדורים עולה עם הגיל, במיוחד לאחר גיל 60. ברוב המקרים אין מחלת לב בסיסית. במקרים אלו, פרפור פרוזדורים עשוי להיות קשור לאלכוהול או לשימוש מופרז בקפאין, מתח, תרופות מסוימות, חוסר איזון מטבולי, זיהומים חמורים או גורמים גנטיים.

ועדיין, במקרים מסוימים, לא ניתן למצוא סיבה.

 

מהן הסכנות בפרפור פרוזדורים?

אנשים רבים חיים שנים עם פרפור פרוזדורים ללא הפרעה באורח חייהם. עם זאת, פרפור פרוזדורים יכול להוביל לסיבוכים עתידיים:
מכיוון שהפרוזדורים פועמים במהירות ובאופן לא סדיר, הדם אינו זורם כפי שצריך ולכן נוצר סיכון גבוה יותר לקרישת הדם. אם קריש נשאב מהלב, הוא יכול לעבור למוח, וכתוצאה מכך לגרום לשבץ.

לאנשים עם פרפור פרוזדורים יש סיכוי גבוה פי 5 עד 7 ללקות בשבץ בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. קרישים יכולים גם לעבור לחלקים אחרים בגוף (כליות, לב, מעיים), ולגרום לנזק אחר.
בנוסף, פרפור פרוזדורים יכול להפחית את יכולת השאיבה של הלב.

אי הסדירות יכולה לגרום ללב לעבוד פחות ביעילות. לכן, פרפור פרוזדורים המתרחש לאורך זמן עלול להחליש את הלב באופן משמעותי ולהוביל לאי ספיקת לב.

 

כיצד מאבחנים פרפור פרוזדורים?

אלקטרוקרדיוגרם/אק"ג (ECG או EKG): ה-ECG מצייר תמונה על נייר גרף של הדחפים החשמליים העוברים דרך שריר הלב. אק"ג מספק "תמונת מצב" חשמלית של הלב. עבור אנשים שיש להם תסמינים שבאים והולכים, ייתכן שיהיה צורך להשתמש במוניטור מיוחד כדי"ללכוד" את הפרעת הקצב.

הולטר: מקליט חיצוני קטן נלבש על פני פרק זמן קצר, בדרך כלל יום. כאשר אלקטרודות מונחות על עור החזה. חוטים מחוברים מהאלקטרודות למוניטור. הדחפים החשמליים מתועדים באופן רציף ונשמרים במוניטור. לאחר הסרת המוניטור, טכנאי מנתח את הנתונים כדי להעריך את קצב הלב.

אמצאי איבחון נוסף בעזרת השתלת רוויל. זהו מכשיר מזערי, א.ק.ג. תת עורי, שרושם את הפעילות החשמלית של הלב במשך 3 שנים .
השימוש הנפוץ הוא אצל אנשים שעברו אירוע מוחי ולא נמצאה סיבה ברורה לכך . במקרים אלה יש הצדקה לחפש פירפור פרוזדורים סמוי בעזרת המכשיר.

הטיפול בפרפור פרוזדורים

יש להמנע מגורמים הידועים אם יש שהם יחודיים לכל חולה ולצמצם למינימום צריכת אלכוהול.
תרופות
תרופות נגד הפרעות קצב – תפקידן להחזיר את הלב לקצב הרגיל שלו או לשמור על קצב תקין. תרופות אלו יעילות ב-30 עד 60 אחוז מהמקרים, אך עלולות לאבד את יעילותן עם הזמן. יש לציין שתרופות אנטיאריטמיות גורמות למרבית המטופלים לאורך זמן לתופעות לוואי וחלק מהמטופלים מפתחים אי סבילות אליהם.

תרופות לבקרת קצב – משמשות להאטת קצב הלב במהלך פרפור פרוזדורים. תרופות אלו אינן שולטות בקצב הלב, אך מונעות מהחדרים לפעום מהר מדי.
תרופות נוגדות קרישה – מפחיתות את הסיכון לקרישי דם ושבץ, אך הן אינן מבטלות את הסיכון.

לחולים שאינם יכולים לקבל נוגדי קרישה עקב תופעות לוואי של דימום, מומלץ לבצע השתלת סוגר אוזנית: מטריה זעירה המוכנסת בצנתור ומונעת תסחיף של קרישים.

 

פרוצדרות

אבלציה של ורידי ריאה: פרוצדורה זו עשויה להיות אופציה מעודפת, אפילו לפני ניסיון עם טיפול תרופתי.
מכיוון שפרפור פרוזדורים מתחיל בדרך כלל באזור וורידי הריאה, נצרב האזור סביב החיבורים של ורידי הריאה לפרוזדור השמאלי במהלך האבלציה.
לאבלציית ורידי הריאה יש תוצאות מצויינות ולרוב יהיה ריפוי מלא מהמחלה.

אבלציה של צומת הפרוזדור-חדר (AV): במהלך סוג זה של אבלציה, צנתרים מוחדרים דרך הוורידים (בדרך כלל במפשעה) ומובלים ללב. אנרגיה מועברת דרך הצנתר כדי לנתק או לצרוב את צומת AV. הדבר מונע מהאותות החשמליים של הפרוזדור להגיע לחדר. זהו מצב קבוע, ולכן, המטופל זקוק לקוצב לב קבוע כדי לשמור על קצב לב נאות. למרות שהליך זה יכול להפחית את תסמיני פרפור פרוזדורים, הוא אינו מרפא את המצב. מכיוון שהמטופל ימשיך לסבול מפרפור פרוזדורים, ועל כן יש ליטול תרופה נוגדת קרישה להפחתת הסיכון לשבץ מוחי.

זה טיפול פחות שכיח ומוצע לאנשים בגיל מבוגר אשר ניסיונות קודמים של טיפול כשלו ופרפור מאוד סימפטומטי.

מהי תוחלת החיים עם פרפור פרוזדורים?

למרות שפרפור פרוזדורים יכול להיות מצב רפואי כרוני וארוך טווח,
אם הוא מנוהל ומטופל נכון , הוא ניתן לריפוי מלא
ותוחלת ואיכות החיים נשמרת.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.