הצג הכל

אי ספיקת לב
(HEART FAILURE)

אי ספיקת לב. פרופ דוד לוריא

אי ספיקת לב. פרופ דוד לוריא

אי ספיקת לב

אי ספיקת לב מאופיינת בחוסר יכולת של הלב להעביר כמות מספקת של דם אל איברי הגוף או לשאוב כמות מספקת של דם מאיברי הגוף, דבר שגורם לפגיעה בתפקודי הגוף העיקריים. אי ספיקת לב עלולה להשפיע על צידו הימני או השמאלי של הלב או על שניהם בו זמנית.
אי ספיקת לב היא מחלה שכיחה למדי, כ-1-2% מהאוכלוסייה בישראל סובלים מאי ספיקת לב, רובם גברים. אחוז גבוה זה מביא ל-26,000 אשפוזים בשנה, וזוהי הסיבה השכיחה ביותר לאשפוז בקרב חולים מעל גיל 65. מחלות לב שונות, כגון היצרות עורקי הלב (מחלה כלילית) או לחץ דם גבוה, מחלישות בהדרגה את הלב, פוגעות ביכולתו לתפקד כמשאבת הדם בגוף ועלולות לגרום לאי-ספיקת לב.
אי ספיקת לב היא מצב רפואי חמור הדורש טיפול. באי ספיקת לב כרונית, שמאפיינת את רוב המקרים של אי ספיקת לב, התסמינים מתמשכים ואינם משתפרים עם הזמן. טיפול מוקדם עשוי להגדיל את סיכויי ההחלמה לטווח ארוך ולהפחית סיבוכים. שינויים באורח החיים, כגון ירידה במשקל, פעילות גופנית, הפחתת מלח (נתרן) בתזונה וניהול מתח נפשי, עשויים לשפר את איכות החיים. עם זאת, אי ספיקת לב עלולה לגרום לתסמינים חמורים, לצורך בהשתלת מכשיר עזר או השתלת לב ואף למצב מסכן חיים.

מה הם הגורמים לאי ספיקת לב?

הסיבה השכיחה ביותר לאי ספיקת לב היא מחלה כלילית (כמו למשל ב"התקף לב"), כלומר היצרות של העורקים המספקים דם וחמצן ללב. מצבים אחרים שעלולים להגביר את הסיכון להתפתחות אי ספיקת לב כוללים קרדיומיופתיה (מחלת שריר הלב הגורמת להיחלשותו), מחלת לב מולדת, מחלה של מסתמי הלב, הפרעות קצב למיניהן, לחץ דם גבוה, אמפיזמה (מחלת ריאה), דום נשימה בשינה, סוכרת, פעילות יתר או תת פעילות של בלוטת התריס, אנמיה חמורה, טיפולים מסוימים לסרטן, כגון כימותרפיה ועוד.

מה הם התסמינים של אי ספיקת לב?

התסמינים משתנים מאדם לאדם, כך שהם עלולים להופיע באופן פתאומי או להתפתח בצורה הדרגתית במשך שבועות או חודשים.
התסמינים השכיחים ביותר כוללים:

– קוצר נשימה – קוצר נשימה שעלול להתרחש לאחר פעילות או מנוחה, להיות מוחמר בשכיבה, ואף להעיר משינה.
– עייפות.
– נפיחות בקרסוליים וברגליים – הנפיחות נגרמת מהצטברות נוזלים (בצקת) שעלולה להחמיר במהלך היום.
התסמינים הפחות שכיחים כוללים שיעול מתמשך שעלול להחמיר בלילה, צפצופים, נפיחות בטנית, אובדן תיאבון, עלייה או ירידה במשקל, בלבול, סחרחורת ועילפון, דופק מהיר ועוד. כמו כן, חלק מהאנשים שסובלים מאי ספיקת לב עלולים לחוות כתוצאה מתסמיני המחלה גם תחושות של דיכאון וחרדה.

אבחון של אי ספיקת לב

ראשית, ניתן לבצע בדיקה גופנית לאיתור התסמינים המאפיינים של אי ספיקת לב, אך בדיקת אקו לב היא הדרך היעילה ביותר לאבחן המחלה. מכשיר האקו משתמש בגלי קול בכדי ליצור תמונות מפורטות של הלב, המסייעות לרופא להעריך את הנזק הלבבי, את תפקודו ואת הסיבות הבסיסיות שעלולות לגרום למחלה.
בנוסף ניתן לבצע בדיקות נוספות להערכת האי ספיקה והגורמים האפשריים לה:
– MRI לב – בדיקה שמייצרת תמונה של הלב ללא שימוש בקרינה.
– מיפוי לב – בדיקה בה מוזרק מעט חומר רדיואקטיבי לגוף בכדי ליצור הדמיה של הלב.
– צנתור – בדיקה שמאפשרת לראות את זרימת הדם בעורקי הלב.
– מבחן מאמץ – במהלך הבדיקה, מכשיר אק"ג מנטר את תפקוד הלב, בזמן שהמטופל רץ על הליכון או מבצע סוג אחר של פעילות גופנית.
– ניטור על ידי הולטר – תיעוד הפעילות החשמלית של הלב במשך 24 עד 48 שעות לפחות.
– בדיקת דם לפפטיד מוחי נתריורטי (BNP – Brain natriuretic peptide) – בדיקה זו יכולה לזהות עלייה בהורמון ה-BNP אשר יכולה להוות סמן לאי ספיקת לב.

מה הטיפול באי ספיקת לב?

הטיפול באי ספיקת לב תלוי בחומרת המחלה. מטרתו העיקרית של הטיפול היא להאריך את תוחלת החיים ולהפחית תסמינים וסיבוכים. טיפול מוקדם עשוי לשפר את התסמינים באופן די מהיר, אך יש להמשיך לבצע בדיקות קבועות ומעקב עם הרופא המטפל כל 3 עד 6 חודשים.
הטיפול במחלה עשוי לכלול תרופות, השתלת דפיברילטור (ICD – implantable cardioverter defibrillator), השתלת קוצב לב והשתלת לב (כמוצא אחרון). בנוסף, ניתן לטפל בבעיה הבסיסית שגרמה למחלה, כמו טיפול בעורקים חסומים על ידי צנתור או ניתוח מעקפים.
הטיפול התרופתי בשלבים המוקדמים של אי ספיקת לב עשוי לשמש לשיפור את תפקוד הלב כמשאבה, להפחתה של קרישיות הדם, להפחתה של קצב הלב, להסרה של עודפי נוזלים, להפחתה של רמות כולסטרול ועוד. חולים הסובלים מאי ספיקת לב נדרשים להיוועץ ברופא המטפל לפני נטילת תרופות חדשות משום שחלק מהתרופות אסורות לחלוטין לאנשים הסובלים מאי ספיקת לב.
דפיברילטור הוא מכשיר המושתל במקרים מסוימים של אי ספיקת לב והוא עוקב אחר קצב הלב ובעת הצורך נותן שוק חשמלי בכדי להחזיר את המקצב התקין של הלב.

מה הם הסיבוכים של אי ספיקת לב?

אי ספיקת לב שאינה מטופלת עלולה להוביל למצב בו ישנה הצטברות של דם באזורים מסוימים בגוף, כגון, גפיים כבד וריאות. סיבוכים נוספים עלולים לכלול שבץ, הפרעות קצב כמו פרפור פרוזדורים, הפרעה כלייתית ועוד. כמו כן, התקף לב הוא אחד הגורמים לאי ספיקת לב, אך עלול להיות גם תוצאה של המחלה.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.